Deltagande processer där maktrelationen vänds upp och ned.
Upturned Participation är en pedagogisk metod som kan användas för att skapa deltagandeprocesser där maktrelationen mellan ungdomar och vuxna vänds upp och ned.
Varför arbeta med Upturned Participation? Eftersom deltagandet utgår från ett nedifrån perspektiv. Här är det ungdomarna som startar, planerar och slutför projekt i samarbete med pedagoger, som använder sina professionella färdigheter, metoder och erfarenheter för att stötta ungdomarnas idéer. Tekniken är ”upp och nedvänd” eftersom auktoriteten överlämnas till dem som vanligtvis inte har den – exempelvis marginaliserade unga i urbana i stadsmiljöer.
När man arbetar med upturned participation underlättar pedagogen för ungdomarna via tre faser: initiering, planering och slutförande.
Skapa en grupp med ungdomar som du känner väl, och planera för två möten med dem.
Under mötena är det viktigt att betona att allt ska tas på allvar, att alla kan tala fritt och komma till tals. Det är en bra idé att använda sig av en punktlista, dvs. vad som sägs antecknas i punkter på ”väggen” så att alla kan se vad som antecknas. Punkterna från det första mötet, tas med till det andra mötet och används som en gemensam bas att utgå ifrån.
Hitta en rubrik/ett ämne som är gemensam för gruppen, till exempel ”Livet på fritidsgården”, ”Fritidsgården i området”, ”Ett bra liv för ungdomar på fritidsgården”
Skriv detta på tavlan/väggen.
Skriv detta på tavlan/väggen.
.
Efter det andra mötet planeras de kommande mötena. Här börjar ungdomarna att själva planera och slutföra idéerna om förändringar som de kommit överens om. Kom ihåg att ungdomarna har ansvar över processen, medan pedagogernas uppgift är att stötta processen.
Läs mer om hur du kan arbeta med rum och miljö i artikeln ”Didaktik som deltagande”.
Läs mer om rådgivande struktur
Ett sätt att ställa svåra/utmanande frågor.
Var medveten om att du inte är neutral i processen. Du måste inte styra genom att bedöma och dra slutsatser. Du ska dock inte heller låta dig bli överkörd.
Konkret uttryckt: “Jag kommer att vara djävulens advokat nu…”, ”vad skulle djävulens advokat svara på det…?”
Olika grunder: vad skulle denna idé betyda för dig, området, de som arbetar, de äldre, barnen, naturen, osv.
Använd metoden för att utmana ungdomarnas perspektiv.
Läs mer om Djävulens advokat i Jung and Müller
Contact: Ph.D., Associate Professor Ditte Tofteng, Copenhagen University College DITO@kp.dk