Lema-projektet i Köpenhamn består två enheter: Yrkeshögskolan Københavns Professionshøjskole och bostadsrättförmedlingen KAB. De har arbetat med en grupp marginaliserade ungdomar som har liten eller ingen koppling till utbildning, som har upprepade erfarenheter av brott och som kontinuerligt och ofta befinner sig i urbana miljöer såsom gatan och det offentliga rummet, som alternativ till befintliga utbud av aktiviteter. Åldern varierar mellan 16–25 år och inkluderar både killar och tjejer.
Huvudsyftet med LEMA-projektet vägledde de aktiviteter som genomfördes i Köpenhamn. Filosofin och metoden som användes är förankrad i en forskningstradition som kallas Kritisk utopisk aktionsforskning. Inom det arbetade vi med en demokratisk och deltagande strategi kallat Tematiska workshops, vilka är inspirerade av Framtidsskapande workshops. Kärnan i detta arbete har varit att tillsammans med deltagande ungdomar reflektera över och analysera vardagliga erfarenheter av att vara ung i Köpenhamn, särskilt i närområdet – vilka alternativ och hinder finns. Efter att ha gjort detta gjordes en analys av alternativ och utopiska idéer.
Syftet var att ta det analytiska arbetet och de alternativa idéerna skulle leda till ett genomförande stadium. Genom att vända makten upp och ned strävade vi efter nya lösningar, men också lösningar som passar in i unga människors liv. I det danska sammanhanget ger välfärdsstaten sina medborgare social trygghet och institutioner som skapar utrymme för utbildning, fritid och liv, men alltför ofta uppmärksammar inte de marginaliserade unga dessa välfärdssystem eller blir uppmärksammade av dessa. Detta projekt har försökt ge ett nytt perspektiv på denna utmaning.
’Upturned participation’ är en deltagandeform och en planeringsmodell där vi strävar efter att förändra maktrelationen mellan aktörerna. Förändra makten, ge mer makt till dem som vanligtvis inte har makt. I LEMA projekt har det handlat om marginaliserade unga. Vi kommer nedan att gå djupare in i modellen men först vill vi i korta drag förklara bakgrunden till sättet att arbeta med ’Upturned participation’.
Inspirationen kommer Kurt Aagaard Nielsen och Birger Steen Nielsen, båda tidigare professorer på Roskilde universitet (Nielsen and Nielsen 2007). De har byggt vetenskapsteori och en metodisk ram för aktionsforskning som kallas Kritisk utopisk aktionsforskning (CUAR) (Nielsen and Nielsen 2016, Tofteng og Husted 2014). Att arbeta med upturned participation är en central del inom CUAR’s aktionsforskningstradition.
Traditionen började 1980 och karakteriseras huvudsakligen av praktiska tolkningar av kritisk teori, en teoretisk ram som först introducerades av Max Horkheimer och Theodor Adorno på 1940-talet (Horkheimer och Adorno [1944] 2001, Tofteng and Bladt 2019). Den klassiska kritiska teorin var upptagen av relationen mellan vetenskap, kunskap och demokrati, och underströk särskilt att vi behöver producera vetenskaplig kunskap på ett kollektivt och demokratiskt sätt för att säkerställa att själva vetenskapen inte är med och skapar en odemokratisk verklighet. Således är betydelsen av teori upp och nedvänd. Teori som ett kritiskt tänkande ska uttrycka en förståelse för vad som ’borde vara där’ (Adorno 1984, 206, här taget ut Nielsen och Nielsen 2006, Tofteng and Bladt 2019).
Utöver kritisk teori inspireras CUAR-traditionen av andra källor och tänkare;
All denna inspiration skapar en teoretisk ram som ger ett praktiskt perspektiv som utgångspunkt för förståelsen av den sociala forskningens roll i samhället. En förståelse av att forskningen inte ska bara spela rollen som kritisk analytiker i samhället (som de klassiska kritiska teoretikerna gjorde), utan att också en aktiv reformistroll. Att delta i experiment och utveckling av nya framtider trots att det finns en risk för alienering av både människor och system, som den kritiska teoretikern varnade oss för (Tofteng and Bladt 2019).
LEMA-projektet skapades mot bakgrund av denna CUAR-tradition, med syfte att skapa ny kunskap i samarbete med marginaliserade ungdomar i Spanien, Sverige och Danmark.
En viktig del av CUAR är Framtidsskapande workshops (FCW), en metod skapad av de österrikiska framtidsforskarna Jungk och Müllert (1984, se även Bladt & Nielsen, 2013; Drewes 2006; Husted & Tofteng, 2007, Bladt og Christensen 2020). Se också Framtidsverkstad.
För Jungk var det ursprungligen en metod för att skapa social aktivism. Att applicera metoden i ett forskningssammanhang skiljer sig något från det ursprungliga sättet. Inom ramen för CUAR-projektet blir det både en metod för att skapa handling och social aktivism samt en metod för kunskapsproduktion i ett vidare perspektiv. Som forskning utreds och analyseras systematiskt hur förändringar kan skapas baserat på människors egna erfarenheter, ambivalens, kritik och idéer vad gäller att leva i den moderna tiden. Inom LEMA-projektet har vi arbetat med de marginaliserade unga genom tematiska workshops inspirerade av FCW. Genom dessa har vi skapat både skisser och modeller för praktisk förändring och experiment, men samtidigt skapat kunskap genom att reflektera över social och samhällelig utveckling.
Vi kommer nu att gå in mer på detaljer, och reflektera över modellen för ’Upturned participation’ (se figur nedan). Upturned participation är huvudsakligen en guide till en demokratisk planeringsprocess. Som alla planeringsprocesser består den av en initieringsfas (början), en planeringsfas och en genomförandefas eller experimentell fas.
I de flesta planeringsfaser är det forskaren, läraren eller den aktuella auktoriteten som har äganderätt över alla tre faser. Detta innebär att det är den aktuella auktoriteten som initierar, planerar och genomför ett visst projekt, idéer eller aktivitet. I aktiviteter som syftar till medborgarengagemang ser vi ofta processer som involverar vissa målgrupper/ medborgare vid olika stadier av processen. Inom området för social arbete är det till exempel vanligt att den aktuella auktoriteten – administrationen eller ungdomsledaren – initierar och planerar en viss aktivitet och bjuder sedan in barn och ungdomar att delta i genomförandefasen. Till exempel planeras många fotbollsturneringar av proffs, varpå ungdomarna är inbjudna att spela i själva turneringen. Upturned participation ger en annan möjlig modell, som kan vara att bjuda in ungdomar till att föreslå aktiviteter som sedan planeras av proffs, varpå ungdomarna inkluderas en gång till, när själva aktiviteten (en fiskeresa, en klättring, osv.) blir verklighet (Bladt 2013).
Vad vi vill presentera är termen ’Upturned participation’. Vårt val av konceptet har att göra med vem vi tilldelar auktoritet (Arnstein 1969).
En upturned (omvänd) process betyder att makten ges till dem som vanligtvis inte har något att säga till om eller har makt över planeringsprocessen. Vi lägger all makt över initiativ, planering och utförande till denna grupp.
Ditte Tofteng & Mette Bladt (2020): ‘Upturned Participation’ and Youth Work: Using a Critical Utopian Action Research Approach to Foster Engagement, Educational Action Research, 28:1, 112–127, DOI: 09650792.2019.1699843
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09650792.2019.1699843
Läs mere
Contact: Ph.D., Associate Professor Ditte Tofteng, Copenhagen University College DITO@kp.dk