Det här avsnittet är en kort introduktion till projektet: Learning from the Margins.
Marginaliserade ungdomar i europeiska stadsområden uppvisar låga nivåer av inkludering och delaktighet på de samhälleliga areorna. Samtidigt är det tydligt att vi på det professionella planet är mer eller mindre kvävda jämfört med att arbeta med just inkluderingen av de mest marginaliserade unga. Detta beror delvis på strukturer för ojämlikhet i samhället, men det beror också på att yrkesverksamma ännu inte är utbildade i att förstå omfattningen av ungdomarnas situation, som är särskilt komplex i urbana miljöer. I detta projekt av professionella hänvisar vi till alla som arbetar professionellt med marginaliserade ungdomar i stadsområden – socialarbetare, pedagoger, socialpedagoger och lärare.
En central förståelse i detta projekt är att bristen på professionalism beror på att det hittills inte är vanlig praxis att förstå socialt och pedagogiskt arbete som en fråga om att planera individuella, sociala och kontextuella (inklusive sociospatiala) lösningar som rör unga människor i riskzonen.
Det övergripande målet för LEMA-projektet är därför att utveckla en hållbar pedagogisk modell för att arbeta med extremt marginaliserade ungdomar – en modell för deltagande social planering (PSP), som inkluderar:
I detta projekt är det betydelsefullt att de marginaliserade ungdomarna är nyckelpartner i utvecklingen av nya innovativa lösningar. De är de verkliga experterna och att lära sig av deras marginaliserade position är avgörande för de innovativa lösningarna i detta projekt. Projektets målgrupper är alltså både ungdomar i riskzonen i tätorter och de professionella och pedagoger som arbetar med dem.
Projektpartners är institutioner för högre utbildning och organisationer som arbetar med marginaliserade ungdomar i tre olika urbana sammanhang: University College Copenhagen och 3B Housing Association i Köpenhamn, Danmark; Malmö högskola och Malmö stad i Sverige; Universitetet i Málaga och den icke-statliga organisationen Asociación Marroquí i Málaga, Spanien (se partner presentation (engelsk)).
LEMA-projektets metodiska ansats är alltså deltagandestrategier som skapar utrymme för att involvera både unga och yrkesverksamma. Att utveckla de yrkesverksammas kunskaper och färdigheter är viktiga delar av innovation inom området social integration av högt marginaliserade ungdomar. Att utveckla en uppsättning verktyg baserade på analyser gjorda av yrkesverksamma, forskare och marginaliserade ungdomar kommer att stärka yrkesutövarnas repertoarer och skapa nya sätt att vara yrkesverksamma genom att lära av marginalerna.
Contact: Ph.D., Associate Professor Ditte Tofteng, Copenhagen University College DITO@kp.dk