City Mapping är en metod för att utforska urbanitet och marginalisering.
Om du använder City Mapping som en pedagogisk aktivitet är det en bra idé att introducera eleverna för teman urbanitet och migration.
Låt eleverna i förväg läsa artiklar om stadens utveckling historiskt i väst och specifikt artiklar om landet och staden dina kartläggningar kommer att göras i. Det kan till exempel vara artiklar om hur olika strategier för att planera storstäder introducerades.
Som lärare kan du också introducera teoretiska begrepp som: Urbanisering, industrialisering, territoriell stigma, marginalisering, gentrifiering.
Utifrån ett danskt sammanhang är det också viktigt att se över initiativ och policyer som; grannskapslöftet, områdesförnyelser, övergripande planer, politik för utsatta bostadsområden, parallellsamhällspaketet etc.
Nedan kan du läsa mycket mer om kartläggningsmetoden och få didaktisk inspiration för hur du kan använda den i undervisningen.
Efter introduktionen fick eleverna i uppgift att välja ett närområde som fall för sitt forskningsarbete. Eleverna fick initialt uppgiften att undersöka området på olika sätt:
En undersökning av områdets demografi med fokus på vad som är intressant för special- och socialpedagogik
Och
Ett utforskande fältarbete
Du måste kartlägga ditt område i förhållande till följande av:
Om det finns ord du inte förstår är det en del av uppgiften att ta reda på vad det / de betyder — det kan till exempel vara demografi …
Du behöver ett utforskande tillvägagångssätt för detta första fältarbete, vilket innebär att du inte letar efter något specifikt. Gå ut i det lokala området du har valt, gå runt, observera och märka:
Du måste notera:
och
Stanna på platsen en stund.
Kom ihåg: GDPR, (forskning) etik och allmän ordning
Kom ihåg igen GDPR, etik, lämplighet etc.
Efter genomförda uppgifter samlas teamet där grupperna presenterar sitt forskningsarbete och lärarna relaterar elevernas förarbete till teorier, begrepp och forskningsstudier.
Contact: Ph.D., Associate Professor Ditte Tofteng, Copenhagen University College DITO@kp.dk